عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش درستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی -F5LJ_PJO

عناصر دانش

داونپورت و پروساک مانند صاحب‌نظرانی هستند که عناصر دانش را مورد مطالعه قرار داده‌اند:

  • تجربه: دانش، با گذشت زمان از راه تجربیات کسب شده از دوره‌های آموزشی، مطالعه کتاب‌ها و آموزش غیررسمی، گسترش می‌یابد. تجربیات، به‌کار و رویدادهای گذشته باز می‌گردند. تجربه و تخصص دو کلمه مربوط به‌هم بوده و معادل فارسی واژه‌هایExperience و Expert  در انگلیسی هستند که از یک فعل لاتین به‌معنی «به بوته آزمایش گذاشتن» ریشه گرفته‌اند. پس مجرب و متخصص به کسانی اطلاق می گردد که در زمینه‌ای خاص از دانشی عمیقی برخوردارند، در اقدام آزموده شده و مهارت کسب کرده‌اند. یکی از فواید اصلی و اولیه تجربه، ایجاد تصویری تاریخی می باشد. به‌وسیله این تصویر می‌توان شرایط و اتفاقات جدید را نظاره و درک نمود. دانش ناشی از تجربیات، تأثیر یا نقوشی آشنا در ذهن به‌وجود می‌آورد که با بهره گیری از آن‌ها می‌توان بین آن‌چه که اکنون در حال شکل گرفتن می باشد و آن‌چه که قبلاً اتفاق افتاده ارتباط مستقر نمود (داونپورت و پروساک، 1379، 31).
  • حقیقت زمینی: تجربه، تصورات مربوط به «آن‌چه بایستی رخ دهد» را به دانش «آن چیز که اتفاق می‌افتد» تغییر می‌دهد. براساس نتیجه‌گیری «مرکز نظامی آموزه‌های ارتش آمریکا» دانش دارای «حقیقتی زمینی» می باشد. این مرکز با بهره گیری از این عبارت، به غنای جایگاه‌های واقعی و عینی زمینی که بدون توسل به مفاهیم نظری، خیالی و کلی‌گویی‌های اثبات نشده به انبان ذخایر بشر افزوده می گردد، تصریح کرده می باشد، انتقال دانش مؤثر در ارتش به دلایلی کاملاً روشن امری حیاتی می باشد. آگاهی از این مسئله که در شرایط خاص نظامی انتظار وقوع چه اتفاقی را بایستی داشت و چه بایستی نمود، مسئله‌ی مرگ و زندگی می باشد. حقیقت زمینی به این معناست که بدانیم واقعاً چه کنیم و چه نکنیم. افراد حرفه‌ای و ماهر برای آمادگی جهت حضور در عملیات واقعی نظامی دوره آموزشی این مرکز را طی کرده و از طریق عکس‌ها، نوارهای ویدئویی و شبیه سازها، بر دانش خود می‌افزایند. مثلاً تمام تجربیاتی که طی اوایل دهه نود در رواندا و سومالی به‌دست آمد، به نیروهای شرکت کننده در عملیات 1994 «هائیتی» منتقل گردید. تجربیات واحدهای اولیه ما در مورد هائیتی نیز که در پی یافتن اسلحه دست به جستجوی خانه به خانه زدند از طریق فیلم های ویدئویی به دیگران و واحدهای بعدی منتقل گردید. کلید اصلی موفقیت‌های ارتش در مدیریت دانش، «مرور بعد از عملیات» می باشد. این نوع مرور، مستلزم پاسخگویی به سؤالاتی می باشد تا بدانیم در عملیات واقعاً چه اتفاقی افتاد، چه اتفاقی بایستی می‌افتاد، این دو با هم چه تفاوت‌هایی داشته و از این تفاوت‌ها چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت.
  • پیچیدگی: دانش، قدرت برخورد با پیچیدگی‌ها را دارد. دانش، بنایی سخت و غیرقابل نفوذ نیست که پدیده‌های جدید را به درون خود راه ندهد. دانش می‌تواند با بهره گیری از روش‌های پیچیده با پیچیدگی‌ها برخورد کند. این یکی از امتیازهای اصلی آن می باشد، هرچند که همواره درپی یافتن جواب‌هایی ساده برای معضلات پیچیده هستیم و با نادیده گرفتن معضلات پیچیده آن‌ها را حل شده می‌انگاریم.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • اندازه ارتباط خلاقیت فردی در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا. ا
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • اندازه ارتباط طرفداری مدیران در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط هویت سازمانی در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط سازش با تعارض در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط سیستم پاداش در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط سبک رهبری در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط سیستم کنترل در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط خطرپذیری در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا
  • اندازه ارتباط یکپارچگی در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا

                         اندازه ارتباط الگوهای ارتباطی در به‌کارگیری دانش در بین کارکنان نیروی دریایی ارتش ج. ا.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه ارتباط فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت ‌دانش درستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی -F5LJ_PJO با فرمت ورد